
 

FOR IMMEDIATE RELEASE 

AUGUST 23, 2017 

CONTACT: 
Kyle Moler 

kmoler@mrss.com 

O: 202-478-6173  
C: 772-321-4301 

 

Exxon misled the public about climate change, Harvard study shows 
 

Cambridge, MA — In the first comprehensive, academically peer-reviewed analysis 
of ExxonMobil’s 40 year history of climate change communications, researchers at 
Harvard University have concluded that the company has misled the public about 
climate change. 
 

A review of 187 public and internal Exxon documents found that, accounting for 
reasonable doubt, 83% of peer-reviewed papers authored by Exxon scientists and 
80% of the company’s internal communications acknowledge that climate change is 
real and human-caused. In contrast, only 12% of Exxon’s advertorials directed at the 
public do so, with 81% instead expressing doubt. 
 

“On the question of whether ExxonMobil misled non-scientific audiences about 
climate science, our analysis supports the conclusion that it did,” says the academic 
study published today by Dr. Geoffrey Supran and Dr. Naomi Oreskes in the journal 
Environmental Research Letters. [Link to paper: 
http://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/aa815f or bit.ly/ExxonPaper. 
Paper published online at this address at 02:00 AM ET August 23, 2017]. 
 

These findings come as the Attorneys General of New York and Massachusetts and 
the Securities and Exchange Commission continue to investigate the oil and gas 
company for potentially misleading investors and the public about the risks of climate 
change. Exxon employees and shareholders have already filed lawsuits against the 
company on these grounds. 
 

The year-long study is an expansive, quantitative, independent corroboration of the 
findings of investigative journalists, who ExxonMobil have accused of using 
“deliberately cherry-picked statements.” This latest work goes further, showing both 
that ExxonMobil knew about the basic realities of climate change decades ago, and 
that the company simultaneously communicated positions that were at odds with this 
knowledge to the general public. 
 

The authors explain that their research was prompted by ExxonMobil’s challenge to 
the public: “Read all of these documents and make up your own mind.” 
 

“This paper takes up that challenge,” the Harvard authors write. 
 

The researchers used an established social science method called content analysis 
to characterize 187 of ExxonMobil’s public and private publications about climate 
change spanning 1977 to 2014. These included ExxonMobil’s peer-reviewed and 

mailto:kmoler@mrss.com
tel:%28202%29%20478-6173
tel:%28772%29%20321-4301
http://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/aa815f
http://bit.ly/ExxonPaper
https://perma.cc/4LUQ-B2UH
https://perma.cc/UK3J-3KHP
https://perma.cc/FCQ7-EUAC
https://perma.cc/533R-8PKY
https://perma.cc/533R-8PKY
https://perma.cc/D7TV-5AN7


non-peer-reviewed scientific work, internal company memos, and paid, editorial-style 
advertisements (“advertorials”) in The New York Times. Content analysis allowed 
Supran and Oreskes to evaluate the number of documents expressing different 
viewpoints on climate change, and thereby to quantify the consistency of 
ExxonMobil’s climate communications. 
 

The research looks at ExxonMobil’s positions on climate change as real, human-
caused, serious, and solvable, and at the company’s acknowledgment of the risks of 
fossil fuel assets becoming ‘stranded’ by climate policy. In each case, the article 
concludes, “available documents show a systematic discrepancy between what 
ExxonMobil’s scientists and executives discussed about climate change privately 
and in academic circles and what it presented to the general public.” The authors 
found the topic of stranded assets to be “discussed and sometimes quantified in 24 
documents of various types, but absent from advertorials.” 
 

In short, the paper finds, “ExxonMobil contributed quietly to the science and loudly to 
raising doubts about it.” The company’s academic publications had an average 
readership of tens to hundreds, whereas advertorial readerships were likely in the 
millions.  
 

The Harvard paper is also explicit about its limitations. “We acknowledge that textual 
analysis is inherently subjective: words have meaning in context.” Yet, the authors 
argue, “While one might disagree about the interpretation of specific words, the 
overall trends between document categories are clear.” 
 

To make these trends fully auditable, the peer-reviewed paper includes 121-pages of 
“Supplementary Information” [link to be added]. Here, the authors have tabulated all 
quotations, from all 187 analyzed documents, substantiating their conclusions. 
 

The paper’s acknowledgments state that this research was supported by Harvard 
University Faculty Development Funds and by the Rockefeller Family Fund. 
 

### 
 

Other interesting findings of the analysis 
 

 Most of ExxonMobil’s climate science has been spearheaded by one 
person.  
“In 1986, scientist Haroon Kheshgi joined ER&E [Exxon Research and 
Engineering], and was henceforth ExxonMobil’s principal (and only consistent) 
academic author, co-authoring 72% (52/72) of all analyzed peer-reviewed 
work (79% since his hiring). Indeed, the metadata title of the “Exxon Mobil 
Contributed Publications” file is “Haroon’s CV.”” (See section 4.1.1 of paper 
for details.) 

 

 The Harvard study finds that “ExxonMobil’s advertorials included 
several instances of explicit factual misrepresentation.” 
For example, “...an ExxonMobil advertorial in 2000 directly contradicted the 
IPCC and presented “very misleading” data, according to the scientist who 
produced the data.” (See section 3.1.5 of paper for details.) 



 

 Advertorials were part of an ExxonMobil climate change communication 
plan 
“Mobil/ExxonMobil bought AGW advertorials in the NYT specifically to allow 
“the public to know where we stand.” Readerships were likely in the millions. 
The company took out an advertorial every Thursday between 1972 and 2001. 
They paid a discounted price of roughly $31,000 (2016 USD) per advertorial 
and bought one-quarter of all advertorials on the Op-Ed page, “towering over 
the other sponsors” according to reviews of Mobil’s advertorials by Brown, 
Waltzer, and Waltzer.” (See section 4 of paper for details.) 

 ExxonMobil’s early estimates of the “carbon budget” — which implies risks 
of stranded fossil fuel assets, many have argued — “are within a factor 
of two of contemporary estimates.” (See section 3.4.2 of paper for details.) 

 

 


